BUD
Punktem wyjściowym BUD jest badanie stanu czekania. Choreografka Roza Moshtaghi czerpie inspirację z osobistych doświadczeń poprzez eksploracje tego, jak doświadczamy czekania i czego oczekujemy od tej mistycznej fazy pomiędzy małymi i dużymi wydarzeniami w życiu.
Czekanie to gra na cierpliwość. Enigmatyczne figury rozpoczynają w kostiumach, które graniczą z instalacjami: wydają się czekać, pozostawać w prawie bezruchu w delikatnej ciemności. Powoli, mozolnie wyłaniają się ze swych skorup i ożywają – intensywność muzyki, światła i ruchu rośnie.
Tancerze znajdują się w różnych sytuacjach, w których czekają, zatrzymują się, ruszają i podejmują kolejne próby.
Tytuł odnosi się do zalążku (eng: bud) kwiatu i prób rozkwitu, które mają miejsce w czasie performance’u. Tłumiony i powstrzymywany wzrost przemienia się w momenty dzikości i nieładu. Naga podłoga sceny, pulsująca muzyka, sprytne oświetlenie czynią sceniczną poczekalnię BUD introspekcyjnym wizualnym doświadczeniem.
Roza Moshtaghi jest irańską choreografką i performerką, która mieszka i pracuje w Oslo. W jej polu zainteresowania znajdują się narracje o pożądaniu generowanym przez proces adaptacji i reakcji wobec systemów i struktur. Jej trzy ostatnie dzieła to LIMBO (2021), Bouncing Narratives (2019) i OnlyForever (2018).
Polska premiera „BUD” miała miejsce 26 sierpnia 2023 roku.