Ragnarok
Ragnarok w nordyckiej motologii oznacza „zmierzch bogów”, albo po prostu koniec starego świata i początek nowego. Jednak tytuł naszego spektaklu jest jedynym odniesieniem, które bezpośrednio łączy go z mitologią. Poczuliśmy, że to może podsunie widzom kolejną warstwę interpretacyjną, a jednocześnie spodobał nam się fakt, że ten termin jest tak dosadny w swoim znaczeniu.
Spektakl opowiada o nowym świecie. I tutaj chcieliśmy zagłębić się w problematykę człowieczeństwa. Problematykę relacji międzyludzkich, połączenia i kontaktu ze samym sobą oraz obrazu społeczeństwa, ale bez określonych ról czy hierarchii.
Pracujemy z koncepcją liminalności, koncentrującej się na byciu w miejscu „pomiędzy”, które stanowi kluczowy moment w centralnej fazie obrzędu przejścia. To miejsce, w którym już nie jesteśmy dawnymi sobą, ale jeszcze nie staliśmy się niczym nowym. To ambiwalentne, niejednoznaczne miejsce przejścia. Chcieliśmy, żeby cały spektakl był takim miejscem. Rodzajem zaburzonej, zakłóconej, wykrzywionej, niepokojącej sytuacji, niepodlegającej jakiemukolwiek porządkowi, z rodzajem niejasnego napięcia i poczucia niewygody.
Każda z aktorek i każdy z aktorów ma swoją własną historię i wybiera swoją własną ścieżkę, którą podąża przez cały spektakl. Czasami ścieżki się przecinają, wydarzają się pewne relacje. Chcieliśmy podkreślić ten dziwny rodzaj samotności, osobności, obecnej nawet jeśli dochodzi do spotkań i powiązań, połączeń. Chodzi bardziej o odnalezienie tego specyficznego performatywnego stanu, w którym potrafimy uważnie wsłuchać się w samych siebie – i dzięki temu czułemu i czujnemu słuchaniu – możemy prawdziwie usłyszeć innych.
spektakl Teatru CHOREA we współpracy z Teatrem Carte Blanche – Norweskim Narodowym Teatrem Tańca Współczesnego.
data premiery: 19.08.2022 podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022
miejsce premiery: Fabryka Sztuki w Łodzi
reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
obsada: Joanna Chmielecka, Majka Caban, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Elina Toneva, Janusz Adam Biedrzycki, Michał Jóźwik, Tomasz Rodowicz
muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Adrian Bartczak– tancerz, choreograf, fascynat ruchu. Jego edukacja pochodzi z wielu różnorodnych warsztatów i coachingów. Uczył się u takich osób jak: Krzysztof Skolimowski, Ray Chung, Jozef Frucek oraz wielu innych. Od 2008 do 2016 roku pracował jako freelancer w Polsce i za granicą. Podczas tego okresu miał możliwość współpracy między innymi z: Michałem Ratajskim, Tomaszem Rodowiczem, Robem Haydenem, Sarah Shelton Mann, Rosaną Gamson, Roberto Olivanem, Jackiem Owczarkiem. Od 2011 do 2016 współtworzył teatr tańca współczesnego KIJO w Łodzi. Współpracował również z Teatrem Chorea. Od sierpnia 2016 roku jest tancerzem Narodowego Teatru Tańca Norwegii Carte Blanche.
Prapremiera „Ragnarok” odbyła się 19 sierpnia 2022 roku. Drugi łódzki pokaz odbył się 23 sierpnia 2022 roku, a 22 kwietnia 2023 roku performance został pokazany w Bergen.