Warsztaty śpiewu otwartym głosem z Joanną Skowrońską
Spotkania i warsztaty obejmowały pracę z głosem, w szczególności naukę śpiewu tradycyjnego tzw. otwartym głosem. Styl ten znany jest w wielu kulturach, łatwy do opanowania, a jednocześnie pozostawiający ogromną dowolność stylistyczną. Praktyka to ćwiczenia fizyczne, oddechowe, pracę z emisją głosu i jego wydobywaniem, praca nad pieśnią (intonacja, energetyka), nauka słuchania i współbrzmienia w śpiewie. W programie była nauka pieśni unisono, lecz także w wielogłosie, a także zabawy i gry stricte muzyczne, pomagające w nauce rytmu. Poszerzona została wiedza o kontekście kulturowym wykonywania pieśni, ich funkcjonalności i znaczeniu. Powszechność tradycji śpiewu w kulturze ludowej opiera się zarówno na jego szczególnej funkcji w budowaniu wspólnoty, lecz także łatwości wyrażania indywidualnych potrzeb estetycznych. Śpiew jako forma użytkowa, był stosowany w wielu kulturach (m. in. w kulturach słowiańskich, lecz także w Inuickiej, czy afroamerykańskiej czy współcześnie w subkulturze hip – hopowej) jako sposób załatwiania spraw spornych za pomocą specjalnej formy muzycznej (przyśpiewki / dissy) lecz także jako sposób spędzania wspólnego czasu i budowanie więzi międzyludzkich lub po prostu wyrażanie własnej ekspresji twórczej.
Joanna Skowrońska – etnolog, śpiewaczka, muzykantka. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce i na Polesiu ukraińskim, a od 2010 na Dolnym Śląsku. Rejestruje, dokumentuje i bada pieśni, czego efektem są płyty wydawane przez Fundację Ważka. Pieśni uczy się głównie u wiejskich śpiewaczek i śpiewaków, lecz ma za sobą także doświadczenia warsztatowe z wybitnymi etnomuzykologami, folklorystami z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Bada zróżnicowanie emisji głosu w śpiewie tradycyjnym oraz postrzeganie pieśni przez wykonawców i odbiorców we współczesnym świecie, a także przemiany obrzędów tradycyjnych. Współtworzy dolnośląską edycję „Małego Kolberga” i Ruszkowską, Łęczycką i Dolnośląską Szkołę Tradycji w ramach Akademii Kolberga. Stypendystka Ministra Kultury (2018). Udziela się i współtworzy zespoły wykonujące muzykę tradycyjną zarówno in crudo, jak i w jej współczesnym brzmieniu, m.in.: Kust, Znajome Królika, Pieśni Piękne, Kormorany- Wykluczeni, Pieśni Odzyskane, Gliniane Pieśni, Zespół „Z Lasu”.
Finał rezydencji miał miejsce 9 listopada 2022 roku w Egilsstaðir. Joanna pojawiła się na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi 22 listopada 2023 roku również jako część zespołu Kust.