Krzysztof Topolski / warsztaty dźwiękowe, koncert, prezentacja Common Sound Workshop
Projekt spotkań artystycznych zakładał przeprowadzenie, cyklu warsztatów dźwiękowych, angażujących lokalną społeczność. Ostatecznym rezultatem warsztatów było dźwiękowisko, utwór elektroakustyczny, instalacja dźwiękowa, performance. Do uczestnictwa w warsztatach zaproszeni zostali wszyscy chętni mieszkańcy, ze szczególnym uwzględnieniem ludności napływowej imigrantów, również z Polski. Proces warsztatowy zawierał warsztaty w duchu “akustycznej ekologii” oraz „głębokiego słuchania”. Przeprowadzone zostały zajęcia z realizacji nagrań terenowych (field recording), również z uwzględnieniem muzyki oraz historii mówionej: opowieści i wypowiedzi mieszkańców. Praktykowane były spacery dźwiękowe po okolicy. Zostały przeprowadzone zajęcia z muzyki elektronicznej (nagrywanie, edycja, produkcja dźwięku, komponowanie utworu przy pomocy komputera). Część warsztatów stanowiły integracyjne zajęcia z muzyki improwizowanej oraz warsztaty perkusyjne. Poszukiwane były charakterystyczne lokalne dźwięki, audiosfera lokalnej przyrody. Artysta pochylił się dźwiękowo nad tematyką wody. Szczególnie ważne było znaczenia otoczenia przyrodniczego dla życie mieszkańców, kontakt z naturą, cisza jako ważny element egzystencji człowieka, specyficzne warunki życiowe i społeczne. Przeprowadzone zostały wspólne badania terenowe dotyczące lokalnej audiosfery, również audiosfery prywatnego życia. Nagrania terenowe były realizowane podczas warsztatów przy użyciu tradycyjnych mikrofonów powietrznych, oraz hydrofonu do rejestracji dźwięków podwodnych czy mikrofonów kontaktowych, które odbierają i przekształcają w dźwięk wewnętrzną wibrację obiektów fizycznych. Było to poszukiwanie nowego ciekawego brzmieniowo materiału dźwiękowego, połączone z przewartościowaniem i poszerzeniem koncepcji muzyki oraz powiązaniem jej z przestrzenią, architekturą, urbanistyką, socjologią, naukami biologicznymi czy polityką i ekologią.
Krzysztof Topolski – artysta dźwiękowy, perkusista, Autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. Zajmuje się field recordingiem, akustyczną ekologią i krajobrazem akustycznym. Tworzy instalacje dźwiękowe. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, Realizuje projekty poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Występuje jako Arszyn. Gra w zespole Synchrotrony. Był kuratorem projektu edukacji dźwiękowej Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej, pomysłodawcą i kuratorem festiwalu sztuki dźwięku Soundplay, oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Jako artysta dźwiękowy i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Prowadził warsztaty, grał koncerty, brał udział w wystawach i festiwalach. Zrealizował instalację dźwiękową Falowanie w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz uczestniczył w cyklu wystaw dźwiękowych Polish Soundscape. Brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Zrealizował m.in. pojekty: Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/Perspektywy – reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii. Wraz z Mariuszem Warasem stworzyłem instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentowałem utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Zrealizował projekty nagrań terenowych Arszyn-Emigrant, oraz W terenie-Suwalszczyzna.
Finał rezydencji odbył się 28 kwietnia 2023 roku w Egilsstaðir.