Krzysztof Topolski / sound workshops, concert and Common Sound Workshop presentation

Artistic meeting involved holding of a series of sound workshops with the participation of the local community. The final result of the workshop was the creation of a radio play, a sound installation, a performance. All inhabitants were invited to take part in this workshop, with a focus on immigrants, including those from Poland. Workshop included “acoustic ecology” and “deep listening.” Courses were held for realization of field recordings, also taking into account music and spoken history: stories and statements of the inhabitants. Artist practiced sound walks in the surroundings. Courses were held in electronic music too (recording, editing, sound production, composing a song with the help of a computer). Part of the workshop were integrative courses in improvised music and percussion workshops. He dealed with the search for characteristic local sounds, local audiospheric nature, leaned on theme of water. Particularly important was the significance of natural environment for life of inhabitants, contact with nature, silence as an important part of human existence, specific living and social conditions. He conducted joint field studies on local audiospheres and on the audiospheres of private life. The field recordings were carried out in the workshops with traditional air microphones and a hydrophone for recording underwater sound or contact microphones that record the internal vibrations of physical objects and convert them into sound. It was a search for new sound material of sound interest, combined with a reappraisal and expansion of concept of music and its connection with space, architecture, urbanity, sociology, life sciences or politics and ecology.

Krzysztof Topolski – artysta dźwiękowy, perkusista, Autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. Zajmuje się field recordingiem, akustyczną ekologią i krajobrazem akustycznym. Tworzy instalacje dźwiękowe. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, Realizuje projekty poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Występuje jako Arszyn. Gra w zespole Synchrotrony. Był kuratorem projektu edukacji dźwiękowej Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej, pomysłodawcą i kuratorem festiwalu sztuki dźwięku Soundplay, oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Jako artysta dźwiękowy i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Prowadził warsztaty, grał koncerty, brał udział w wystawach i festiwalach. Zrealizował instalację dźwiękową Falowanie w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz uczestniczył w cyklu wystaw dźwiękowych Polish Soundscape. Brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Zrealizował m.in. pojekty: Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/Perspektywy – reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii. Wraz z Mariuszem Warasem stworzyłem instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentowałem utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Zrealizował projekty nagrań terenowych Arszyn-Emigrant, oraz W terenie-Suwalszczyzna.

Residency's finale took place on 28 April 2023 in Egilsstaðir.